Snurrigt läkarbesök

Den här veckan har varit lite stressig. Nils har haft feber några dagar, varit frisk i två dagar och sen fått feber igen. Vi var oss läkaren idag och fick diagnosen vanlig virusinfektion så det är väl bara att härda ut. Nils var pinsam och kallade först läkaren för ”gubbe”. Läkaren var kanske 40 år och förmodligen inte så nöjd över beskrivningen. Att Nils kallar alla män (och även en del kvinnor) över 15 år för ”gubbe” kan ju inte han veta. När jag försökte rätta honom och kalla doktorn för ”kille” istället började Nils kalla doktorn för ”pappa doktor” istället. Nästan mer pinsamt.

Jaja. Det var inte dagens läkarbesöket jag skulle berätta om egentligen utan gårdagens. Då var Nils på barnmedicin för att utreda sin allergi. 30 tusen pricktest fick han göra. Sköterskan skrev en massa siffror på hans armar, rispade lite och droppade på olika grejer som man kan vara allergisk mot. När vi läste av resultatet kunde jag inte hålla mig. Trots att jag visste att vi skulle träffa läkaren senare som skulle berätta om resultatet så frågade jag om det hade visat något. ”Bara lite på ägg” svarade sköterskan.

När vi en timme för sent blev inkallade till läkaren ursäktade hon sig med att det hade tagit ett tag att sammanställa information till resultatet. Och sen började hon informera. Nils var väldigt allergisk mot väldigt mycket. Nästan allt vi hade testat faktiskt. Värst var kvalster och damm. Vi skulle behöva köpa en speciell madrass, en speciell kudde, speciella lakan o.s.v. Nils skulle inte så sova på golvet på förskolan och vi skulle tänka på att inte dammsuga hans rum utan att våttorka det och absolut inte ha på några mattor. Jag skulle även gå en utbildning i hur vi skulle smörja in Nils för att slippa eksem.

Redan när läkaren började informera så påtalade jag det konstiga i att sköterskan hade sagt till mig att han bara var lite allergisk mot ägg. Läkaren tyckte också det var konstigt. Hon tittade på provresultaten igen och sa att ägg var en av de saker som han var minst allergisk på. Läkaren fortsatte berätta om hur jobbig pollensäsongen skulle bli och frågade om det möjligtvis kunde vara så att vi hade några mögliga väggar hemma.

När hon informerat klart sa jag återigen att det var väldigt underligt att sköterskan sagt så fel till mig. För att vara på den säkra sidan gick läkaren och pratade med sköterskan. För att komma tillbaka och be mig glömma allt hon hade sagt tidigare. Testen hade inte visat någonting, förutom på ägg då.

Sköterskan hade skrivit siffror på lapparna med testen. Samma siffror som stod på Nils arm. Ett för vatten, tre för ägg, fyra för fisk och typ 18 för kvalser. Och läkaren hade tagit siffrorna som resultat på testen. Det blev liksom bara värre och värre.

Läkaren bad så hemskt mycket om ursäkt och tyckte nog att det var rätt pinsamt. Jag brydde mig inte så mycket. Jag var mest glad över att han inte var så hysteriskt allergisk. Däremot kom jag lite av mig i min tanke att kräva att de ska utreda mer, för något är det ju han reagerar på eftersom han snorar så när han inte får medicin. Men vi tog ett blodprov på grund av äggallergin och läkaren ska ringa och berätta om någon vecka och då får jag väl chansen att prata lite mer…

2 tankar om “Snurrigt läkarbesök

Lämna en kommentar